איך הופכים משחק מחשב ללהיט פיראטי?

Spore עשה המון המון רעש לפני היציאה שלו לשוק, וגם אחריה הוא די מרעיש – אם כי מהסיבות הלא נכונות. המשחק, שהיה אמור להיות ה"Sim של הכל", יצא אחרי שנים ארוכות של עיכובים, וזכה לביקורות פושרות במקרה הטוב (המבקרים אוהבים, המשתמשים הפשוטים – הרבה פחות). הרבה ציפיות, הרבה יותר אכזבות. טרם יצא לי לשחק בו, אבל לאור הניחוח הרע שהוא מפיץ ברשת, אני כבר לא בטוחה שאקנה אותו.

מעבר לדיון במשחקיות, בגרפיקה ובכל הדברים הסטנדרטיים שהופכים משחק לטוב או משעמם, היוצרים של Spore עשו טעות הרבה יותר קריטית – הם עיצבנו את הגיימרים, שברובם היו בהחלט נכונים להוציא את הדולרים מהכיס ולא לגנוב את המשחק באמצעות טורנטים, למשל. חוק בלתי כתוב וידוע הוא – אם יש לך כבוד למשחק וליוצריו (דיאבלו, למשל) – קנה אותו ואל תוריד.

EA, בהתעלמות מוחלטת מתקריות העבר שלה בתחום ה-DRM (ראשי תיבות של Digital Rights Management, או במילים פשוטות – מנגנון למניעת פיראטיות), החליטה להדק את הרסן אף יותר מהרגיל. אם קניתם את Spore במיטב כספכם (בין 100 ל-200 שקל כאן בארץ), תוכלו להתקין את המשחק שלוש פעמים בלבד. גם אם מדובר בשלוש התקנות במחשב שהוא רק שלכם, גם אם המשחק נדפק ונמחק והמחשב פורמט – יש לכם רק שלוש התקנות. מדובר בהגנה די אלימה ואף דרקונית. מי שקונה משחק, רוצה את האפשרות להסירו, להתקינו ולקחת אותו לכל מחשב שיהיה לו. נראה כמו זכות בסיסית, אבל EA לא חושבת ככה.

הגיימרים התעצבנו, ואף ראו ב-DRM האגרסיבי הזה מהלך של מתן לגיטימציה לפיראטיות. וכך, תוך זמן קצר, הפך Spore לטורנט המורד ביותר ב-Pirate Bay, תופעה נדירה כשמדובר במשחקי מחשב. הלהיטים הם לרוב סרטים וסדרות טלוויזיה.

המשחק הפרוץ הגיע לרשתות הטורנטים ב-2 בספטמבר, כמה ימים לפני ההשקה הרשמית של המשחק בשוק – עוד סטירת לחי קטנה ל-EA. מאז, הורד המשחק חצי מיליון פעמים מאתרי הטורנטים השונים – מספר חסר תקדים לזמן כל כך קצר. טורנטים לא קיימים כל כך הרבה שנים, וקשה להשוות היסטורית. ה-Sims עדיין נחשב ללהיט הפיראטי הגדול של כל הזמנים, עם מספר מוערך של מיליון הורדות פיראטיות בכל הזמנים. Spore צפוי לעבור את המספר הזה די מהר.

ברור שגם ההייפ סביב המשחק הפך אותו ללהיט הורדות פרוע, אבל אין ספק שה-DRM המרגיז שלו סייע ללבות את אש הפיראטיות. המשחק הפרוץ אינו מאפשר, למיטב ידיעתי, התחברות לשרתי Spore והשתתפות בעולם היצורים הגלובאלי, אבל זה לא מפריע לגולשים להוריד אותו בהמוניהם. EA צריכים להגיד תודה – לפחות הם זוכים לרעש תקשורתי. בלי הפיראטיות, כל מה שהיה נשאר להם זה לתהות איך משחק שהיה בפיתוח כל כך הרבה שנים, זוכה לדירוגים כל כך עלובים מהאנשים שחיכו לו כל כך הרבה זמן.

2 תגובות ל-“איך הופכים משחק מחשב ללהיט פיראטי?

  1. אודליה

    כל כלב ביג'י יומו 🙂

  2. חנה

    אז איך צורידים את spore

להגיב על חנה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>