מוסר תשלומים "אחר"

כלל לא הזדעזעתי, ואפילו לא הופתעתי לקרוא את הפוסט המגלה כי מגזין "אחר" לא משלם לכותבים שלו (בזמן או בכלל).

אין קשר בכלל בין גודל הארגון, מספר העובדים המועסקים או טמפרטורת המזגן במשרד למוסר התשלומים. הרבה פעמים, עסקים קטנים, שמצבם הכלכלי לאו דווקא מזהיר, דווקא יקפידו לשלם בזמן לעובדים ולנותני השירותים. ואילו משרדי אינטראקטיב גדולים, שמנים ומגעילים, שעושים מאות אלפי דולרים מכל פרויקט – דווקא אלה יתקעו אתכם עם הצ'ק.

אחד הקשיים הגדולים בניהול עסק עצמאי הוא גביית הכספים. זה מתחיל מכך שפרילאנסרים ממש מתביישים להציג תנאי תשלום (או תנאים בכלל), לוקחים כל עבודה ומקווים לטוב. גם כשהצ'ק מתעכב באופן מסתורי בדואר, והעצמאי כבר שילם מע"מ ומס הכנסה על כסף שהוא עוד לא קיבל, גם אז עדיין מתביישים, ולא נעים, ולא רוצים להיות טרחנים ואולי עוד נקבל את הכסף.

עם מוסר התשלומים הבלתי קיים בישראל – יש סיכוי טוב שלא תקבלו את הכסף בכלל, או שתקבלו אותו באיחור משווע. בינתיים, אתם צריכים לשלם שכר דירה, לקנות אוכל ולחיות באופן כללי. אם לא תדאגו לכסף שלכם, אף אחד לא יעשה זאת בשבילכם. הנה כמה טיפים לעצמאי המצוי, שעשויים לסייע לכם להתמודד עם מוסר התשלומים הישראלי. זה לא מבטיח 100% של כסף בזמן או בכלל, אבל זה עוזר למזער נזקים:

  1. אין עבודה ללא מקדמה: אלא אם כן מדובר בלקוח ותיק, שמשלם תמיד בזמן ואין איתו חוכמות (יש שלושה כאלה בישראל) – אל תעבדו ללא מקדמה. גם אם הסכום נמוך יחסית, וזה נראה מצחיק לבקש מקדמה – בקשו בכל זאת. ככל שהלקוח פחות מוכר ופחות "מריח" לכם טוב – קחו מקדמה גבוהה יותר. אפילו 50%. מקדמה כתנאי לתחילת עבודה גורמת לכך, שגם אם ידפקו אתכם עם הכסף בהמשך, לפחות נשארתם עם משהו ביד (שהוא לא הזין שלכם). יותר מזה – לקוחות שמסרבים לשלם מקדמה הם בדיוק סוג הלקוחות שאתם רוצים להימנע מהם.
  2. הגדירו תנאי תשלום ברורים: מה זמן התשלום, כמה אתם צריכים לקבל ובאיזה אופן. ודאו כי הלקוח חותם על החוזה/הצעת המחיר ומבין את התנאים שלכם.
  3. הגדירו תחנות תשלום: במידה שמדובר בפרויקט מתמשך, דאגו לתחנות תשלום אחרי המקדמה. כך גם הלקוח יוכל לשלם בשלבים, וגם תראו כל פעם קצת כסף, במקום לחכות חודשים להשלמת פרויקט שמתעכב, ורק אז לקבל את התשלום הכולל.
  4. When in doubt, follow your nose: לא נעים להגיד, אבל יש לקוחות כאלה. שמריחים מראש לא טוב, שמשהו בהם נראה ערמומי, נכלולי או סתם חמקני. לפעמים זה סתם רושם ראשוני מטעה, אבל הרבה פעמים יש לכך ביסוס. אם משהו מסריח לכם – עדיף לא לקחת את העבודה. אם לא נעים לכם להגיד שאתם לא פנויים, פשוט תנו הצעת מחיר מאוד גבוהה (אפילו בצורה מוגזמת), עם מקדמה שמנה – כך שרוב הסיכויים שהצחנה תתרחק מכם.
  5. רכלו: אפשר אפילו לומר – קרטלו. אם יש לכם כמה חברים/מכרים/עמיתים שעוסקים באותו תחום – שתפו איתם מידע על לקוחות בעייתיים. הזהירו אותם אם נתקלתם בבעיה, והם בתמורה יזהירו אתכם מלקוחות בעייתיים שהם פגשו.
  6. אל תעבדו שוטף פלוס אללה יסטור: זו אחת השערוריות הגדולות של השוק הישראלי. השירותים שאתם מספקים הם מיידיים (לפעמים אפילו דחופים והיסטריים), אבל התשלום שוטף + 90 או יותר כי "ככה אנחנו עובדים עם הספקים שלנו". התשובה הנפוצה שלי לטיעון המעצבן הזה, שלמדתי מחבר טוב ואיש עסקים ממולח, היא "אין שום בעיה. אם אתם רוצים קו אשראי, המחירים יהיו גבוהים ב-X אחוז". אתם אפילו יכולים להציג את זה בצורה אמריקאית: מי שמשלם במזומן, מקבל הנחה של X אחוז. אתם רוצים לשלם בדחוי? אין בעיה, אבל יש לזה מחיר. אישית, אני לא עובדת עם תשלומים דחויים כמעט בכלל, אלא אם כן מדובר בלקוחות ותיקים, שיש בינינו יחסי עבודה מוסדרים ואיכותיים. אני יודעת שלפעמים נורא לחוץ על כסף, ונורא רוצים לקחת כל עבודה – אבל לפעמים עדיף לא לקחת עבודה בכלל, מאשר לחכות 3 חודשים לצ'ק של 400 שקל (שגם יתעכב בדואר באופן מסתורי).
  7. אל תתביישו: אל תתביישו לנג'ס, לשאול ולהציק. שלחתם חשבונית? התקשרו או שלחו מייל וודאו שהגיעה; מועד התשלום מתקרב? צרו קשר וודאו שהצ'ק בשלבי הכנה; מועד התשלום עבר? התקשרו והציקו כל יום עד שישלמו לכם. זה הכסף שלכם. מגיע לכם. עבדתם בשבילו, וזו לא בושה לבקש שיגיע בזמן. ולא, אתם לא סומכים על אף אחד ובביזנס אין "יהיה בסדר". יש לשלם בזמן.
  8. השתמשו בכוח: ידיד אחר שלי, שגר בצרפת, גם הוא איש עסקים ממולח להפליא. לא רק זה – הוא גם נטול אלוהים לחלוטין. לקוח חצוף שלו לא שילם – והידיד הוריד לו את האתר על הפרצוף, ועוד הציב שקופית המסבירה שהאתר למטה, משום שהלקוח לא שילם. לזה אני קוראת Having a pair. לשמחתי, עוד לא נאלצתי לנקוט באמצעים כאלה, אבל הרעיון ברור – אם לא משלמים לכם, השתמשו בכל האמצעים העומדים לרשותכם, כולל עורך דין, סגירת אתר, תביעות קטנות ופוסטים בבלוג. לא תמיד זה עוזר, ולפעמים זה יגרום לאובדן לקוח – אבל זה לא משנה, כי אתם לא רוצים לקוחות שלא משלמים.
  9. טיפ בונוס – קראו את Clients from Hell: סתם כי זה מצחיק, עצוב ומעורר הזדהות גם יחד, ומוכיח שלקוחות איומים ונוראים יש לא רק בישראל.

May the checks be with you

15 תגובות ל-“מוסר תשלומים "אחר"

  1. נכון שבעיקר רק רצית להגיד "נכלולי"?

    • רויטל סלומון

      הרבה יותר רציתי להגיד "זחל זחלילי", אבל לא הצלחתי להשחיל את זה. אולי בפוסט הבא 😛

  2. והרואה חשבון שלי הסביר לי פעם שפקודת ניהול ספרים לעוסק במקצועות חופשיים (נניח בונה אתרים כפרילנסר ואם אני לא טועה מדובר בסעיף ה' אבל בטח איזה רו"ח יתקן אותי) יכול לעבוד על בסיס מזומן.
    זה אומר שאת לא מחוייבת להפיק חשבונית מס בסיום העבודה אלא מותר לך להפיק טופס דרישת תשלום ורק כשהכסף נפדה להפיק חשבונית מס / קבלה.

    אומנם זה לא מונע מכל מיני מקומות להסביר לך שהם עובדים בשוטף + 90, אבל לפחות את המע"מ את תשלמי אחרי שקיבלת את התשלום ולא לפני.

    • רויטל סלומון

      זה נכון. החשבונית היא בעצם כבר קבלה, ומבחינת רשויות המס, זה כאילו כבר קיבלת את הכסף. השיטה של הנפקת דרישת תשלום היא אכן נכונה וטובה.

      אגב, יש גם כאלה שיספרו לך סיפורים, שהנהלת החשבונות שלהם לא יכולה להוציא צ'ק בלי חשבונית וכל מיני כאלה. להם אפשר להסביר בנימוס רב שחשבונית שלך היא קבלה לכל דבר, והיא תצא רק כשהכסף יתקבל.

      • לא מדוייק. יש קבלה, יש חשבונית ויש חשבונית מס / קבלה.
        חשבונית לא מעידה על תקבולים, אבל היא מספיקה כדי שרשויות המס ירצו את הנתח שלהן.

      • עינת אדר

        יש גם מסמך שנקרא חשבונית עסקה שמפרט את הסכומים לתשלום אבל לא מחויב במיסוי. אם יש הרבה תשלומים דחויים, זה מאוד עוזר.
        שאלי את רואה החשבון שלך!

        ועוד דבר לרשימה – להיות עם היד על הדופק. מניסיוני יש תואם יפה בין חוסר שביעות רצון של הלקוח לבין בעיות בתשלום. אם יש בעיה, או שהלקוח חושב שמגיע עוד משהו, או לא מרוצה מכל סיבה אחרת, עדיף לדעת על זה מוקדם ולתקן מייד כדי להישאר ביחסים טובים וכמובן, להבטיח תשלום.

  3. פיו! גרמת לי להרגיש די טוב שאני עובדת בארגון שעובד "רק" שוטף +30, מקבל דרישות תשלום בלי כל בעיה ומחלקת הנה"ח צועקת עליי בכל פעם שאני לא מעבירה חשבונית/ד"ת בזמן כדי שהם יוכלו לשלם בזמן.

    תוספת קטנטונת ל-7: גם שם תקף ה"אתם לא רוצים לקוחות שלא משלמים". הרבה מתביישים להציק, אבל זה כבר לא משנה מה יחשוב עליך הלקוח, בכל מקרה לא תרצה לעבוד איתו יותר.

    ותוספת קטנטונת נוספת: http://notalwaysright.com/

    • רויטל סלומון

      טוב, אם אתם צריכים אתר או שירותי תוכן, עדכני אותי 🙂

  4. דניאל

    יופי של פוסט. שימושי!

  5. נהניתי לקרוא והזדהיתי עם כל מילה.
    תודה!

  6. […] רון מייברג: איתמר שאלתיאל מאשים, דבורית שרגל מפשרת, רויטל סלומון […]

  7. הרב השובב

    מעולה!
    בדיוק עשיתי את זה למישהו שהחזקתי לו אתר, והוא לא שילם במליון תירוצים, במשך כל השנה!

    יום אחד, ללא התראה מוקדמת, כיביתי לו את האתר (ללא שיקופית אלא סתם תמונה) וניתקתי לו את חשבון הFTP.

    כשהוא התקשר, אמרתי לו שהאתר יעלה רק אחרי שהוא ישלם מראש גם לשנה הבאה! ושאני מעלה את המחיר ב50%

  8. עבור עבודה חד פעמית אכן יש את העניין עם המקדמות, אבל עבור תקבול תקופתי (חודשי או שנתי), כדאי אם ניתן להחזיק בנכס של הלקוח שאמור לשלם: למשל אם בניתם אתר, נסו לגרום לו לעשות hosting אצלכם או להשאיר back-door שניתן יהיה להוריד את האתר במקרה הצורך.
    במקרה של קידום אתר – לאיים בהסרת הלינקים ועוד.

    בהצלחה

  9. […] מתעקש לא להתחיל לעבוד ללא הסכם חתום אזי היה מאבד לקוח (קראו עוד על עסקים בישראל אצל רויטל). סביר גם להניח שאם היה מתעקש על חתימת ההסכם אז ולוי היה […]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>