סימנטק מודה: האנטי-וירוס מת

נורטון אנטי וירוס

סימנטק אמנם נחשבת לאחת מחברות אבטחת המידע הגדולות בעולם, אולם מוצר הדגל שלה, שהיה להיט גדול בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000, אף פעם לא הסב לה כבוד רב. האנטי-וירוס של סימנטק היה ידוע, כמעט מתחילת הדרך, כתוכנה כבדה ומסורבלת, בעייתית ולא מדויקת, ששותה משאבי מחשב באופן בלתי פרופוציונלי לאיכות העבודה שלה. כעת גם סימנטק כבר מוכנה להודות, שתוכנת האנטי וירוס כבר אינה הכרח, ולמעשה – אין בה ממש צורך.

וירוסים השתוללו בשובבות במחשבים שלנו כבר בשנות ה-80, אולם התהילה של תוכנות האנטי וירוס החלה לזהור רק בשלב מאוחר יותר. אלה מכם שזכו לכבוד המפוקפק של עבודה על מחשבי XT, זוכרים אולי תוכנה שנקראה "טורבו אנטי וירוס" של חברת "כרמל", שסרקה בנאמנות את כל הדיסקטים שלכם, וציפצפה בעצבנות כשמצאה את וירוס "פינג פונג", "מיכאלאנג'לו" או "יום שישי ה-13".

בשנות ה-90, התקנת אנטי-וירוס נחשבה לחובה – במחשבים פרטיים ובחברות. כמות הווירוסים היתה עצומה, וכמעט לכל משחק או תוכנה הצטרפו כמה נגעים, במיוחד בישראל, המדינה שהיתה ידועה תמיד כ"מדינה של דיסקט אחד". לא כל החברות הכירו בצורך הזה, והיו כאלה שמערך המחשוב שלהן כמעט הלך לקיבינמט בגלל וירוסים מפורסמים כמו "צ'רנוביל". למזלה של חברה אחת, אני הייתי שם כדי למנוע את האסון.

איומי האבטחה של ימינו שונים לחלוטין. וירוסים, שמטרתם העיקרית היתה לעשות בלאגן ולמחוק קבצים, הם כבר לא כלי הנשק העיקרי של מזיקי המחשבים. הבעיה של היום לא טמונה במחיקת מידע או נזק למחשב ולתוכנות, אלא בזרימה של מידע פרטי וסודי החוצה, אל גנבי מידע ושאר מפרסמים. תוכנות ריגול, רושעות, נוזקות, רוטקיט, סרגלי כלים דביליים ושאר מרעין בישין – כל אלה משמשים בעיקר לגניבת מידע, ריגול או הפיכת המחשב לחלק מרשת שיווק וספאם. המאבק לא מתמקד בשמירה על שלמות המחשב, אלא בהגנה על הפרטיות שלנו.

כיוון שכך, תוכנת אנטי וירוס היא בהחלט לא כורח המציאות, מה גם שיש להן נטייה להיות כבדות ומעצבנות, ובעיקר לא יעילות. כלי ההגנה הראשוני של כל משתמש מחשב הוא המוח שלו עצמו – התנהגות זהירה ונכונה בעת השימוש באינטרנט והתקנת תוכנות, תמנע את רוב הבעיות. בשביל שאר הצרות אפשר להשתמש בפיירוול איכותי ולסרוק מדי פעם את המחשב באמצעות תוכנות יעילות כמו זו של Malwarebytes.

תגובה אחת ל-סימנטק מודה: האנטי-וירוס מת

  1. שלומי בורוביץ

    שום תוכנה אינה תוכנת חובה.
    תוכנת AV היא פשוט עוד קו הגנה על המידע שלנו (בין מגנבה, ובין מהריסה), ועל החומרה שלנו (ממי שמנסים להשתמש בה למטרותיהם).
    האם בזכותה ניתן לגלוש בביטחה באינטרנט?? כמובן שלא.. צריך להיות זהירים גם איתה.

    תחת ההנחות האלו – בהחלט ניתן להצדיק הפטרות מתוכנת AV כבדה, שעושה עבודה בינונית, ואף עולה כסף. מנגד, אני לא רואה סיבה למה לא להשתמש בתוכנה קלה יחסית, וחינמית – רק בשביל שבפעם הזו בה המשתמש יפקשש (וכל משתמש מפקשש מדי פעם) – יהיה עוד קו הגנה, שאולי ימנע מהמחשב שלו לקבל מנדבוצ'קעס.

    אבל כן, תוכנות AV כמו זו של סימנטק איבדו את זכות הקיום שלהן… ספציפית זו של סימנטק איבדה אותה לפני בערך עשור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>