נזקי הקורונה: עוד קורבן של WIX וראייה קצרת טווח

אתר גרוע

זה עתה סיימתי שיחת טלפון עם אישה נחמדה, שכל חטאה בחיים היה שניסתה להוציא את עצמה ממשבר הקורונה.

הסיפור הבסיסי הוא משהו ששומעים הרבה בחודשים האחרונים: אנשים עם חנויות פיזיות שאצים-רצים לעשות את המעבר לאונליין, מחוסר ברירה. הקונים לא מגיעים לחנויות, וזו עובדה בשטח. מי שרוצה לשרוד, חייב לפחות לנסות למכור באינטרנט.

והנה כאן, לגברת מלאי גדול של בגדי ים. למרות שהקיץ בישראל נמשך חודשים ארוכים, תיכננה בעלת החנות למכור מלאי גדול בחודשים יולי אוגוסט. למרות הרצון להתקדם ולהקים חנות אינטרנטית, הרי שמגבלות התקציב, לחץ זמן וחוסר ידע, גרמו לה לבחור בבעלת מקצוע גרועה, שבנתה לה אתר גרוע על פלטפורמה גרועה – WIX.

היא לא אמרה לי מה בדיוק הסכום שהושקע, אבל ככל הנראה היה מדובר בכמה אלפי שקלים בודדים. אז עכשיו יש לגברת חנות אונליין. שלא מוכרת כלום. שנראית גרוע ולא מושכת לקוחות. אז מה הועילו חכמים בתקנתם? הם לא הועילו, והם גם לא היו חכמים. האישה הזו הגיעה אליי כי היא מחפשת מישהו שינהל לה את האתר, יקדם אותו בגוגל ויגרום לאנשים לקנות בו. השאלה השנייה שלי היתה "באיזו פלטפורמה בנוי האתר?", ומשנעניתי ב-"וויקס", הסברתי לגברת שאני לא יכולה לעזור לה. אי אפשר לקדם אתרי וויקס בצורה מקצועית ורצינית, אין לי אפשרות לעשות להם אופטימיזציה, לתקן בהם תקלות או לפתח אותם. קוד סגור נועל את המשתמש בתוך קופסא חשוכה, וכל מה שנותר לו הוא לצעוד מסביב לקירות שלה ולהרגיש לכוד. חנות ב-WIX זה בזבוז זמן, במיוחד אם מדובר בחנות עם מלאי גדול, שמתחרה בשוק קשוח ורווי.

אני לא אומרת את זה בשמחה לאיד, וגם ציינתי זאת בפני הגברת. אמרתי לה שאני מבינה את מצבה, אבל אין לי מה להציע לה. בדרך כלל, השיחות האלה נגמרות בשלב הזה, אבל היא המשיכה לשוחח איתי, מתוך מצוקה אמיתית של אדם שמנסה להוציא את עצמו מבור, רק כדי לגלות שהוא חפר בכיוון הלא נכון, ועכשיו הוא עוד יותר עמוק בתוך הבור.

יכול להיות שיש פה כמה פתרונות יצירתיים (למכור בפייסבוק מרקטפלייס כדי להיפטר מהמלאים, למשל), אבל על פניו, אפילו קמפיין פרסומי יקר לא יעזור, מכיוון שהקונים אולי יגיעו לחנות המקוונת, אבל לא יטרחו לקנות בה.

מאז שהקמתי את The Shark Lady, מגיעות אליי שיחות רבות שכאלה. אנשים שחיפשו את הפתרון הזול ביותר, לא ביצעו חקר שוק או בדיקה בסיסית לגבי הנושא של אתרי אינטרנט, וקפצו ראש למים עכורים של מערכות תוכן גרועות (במקרה הטוב) או בריכה ריקה של מפתח חאפר שהשאיר אותם עם אתר לא גמור או מלא בתקלות. בחלק מהמקרים אני יכולה לעזור, בחלק מהמקרים אין לי מה לעשות. בכל המקרים, המשמעות היא הוצאה כפולה ומכופלת מצד הלקוח, אם בגלל הצורך לתקן את התקלות או בגלל הצורך להרוס הכל ולהרים אתר חדש, או פשוט בגלל הצורך למצוא דרך לפצות על העובדה שאלפי שקלים נזרקו לפח.

על מותה של המקצועיות כבר דיברתי רבות. מי אשם פה? שני הצדדים באותה מידה. גם מי שמכר לה אתר WIX נחות וחסר ערך, וגם היא, שנכנסה all in בלי לבדוק לעומק את האפשרויות, כנראה מתוך רצון לשלם כמה שפחות. הנה מה שכתבתי לפני זמן מה, בפוסט על המחלות הקשות של עסקים קטנים בישראל:

"עכשיו, מיד, הרגע. עזבו אותנו מהחודש הבא, עד אז אלוהים גדול. ומי בכלל רואה שנה קדימה? עד אז אולי נמות בכלל. לא מעט בעלי עסקים פשוט לא יכולים לחשוב מעבר למה שקורה מתחת לאף בשנייה זו ממש, ולמעשה מתנהלים מבעיה למשבר, מכבים שריפות ולא מצליחים לייצב את העסק. הראייה הצרה הזו כוללת גם חוסר הבנה של חשיבות ההשקעה בתשתיות של העסק, ובהבנה שלפירות הרווח וההצלחה לוקח זמן להבשיל. כאשר עסק מתנהל בצורה כזו, הוא מראש מנבא לעצמו אורח חיים קצר ואכזרי. זה נכון שבשוק משתנה ודינמי קשה לראות עשור קדימה, והחיים מלאים בהפתעות, אבל בהחלט אפשר לנסות ולהסתכל מעבר לשבוע הבא ולתכנן מהלכים עסקיים נבונים ומחושבים".

ותעזבו אתכם מ-WIX. אם אתם רוצים אתר רציני, בחרו בפלטפורמה טובה בקוד פתוח.

תגובה אחת ל-נזקי הקורונה: עוד קורבן של WIX וראייה קצרת טווח

  1. דרור

    הפלטפורמה של וויקס השתפרה פלאים בשנים האחרונות, עם המון אפשרויות לשלב קוד משלך ולקסטם את ההתנהגות והעיצוב. ועם זאת, אם תשתמש בוויקס באופן הבסיסי ביותר כמו חלטוריסט וויקס ממוצע, תקבל תוצאה גרועה.
    (הכותב מפתח שאין לו כל קשר לוויקס, ולמעשה פונה פה כנגד האינטרס הכלכלי שלו)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>