כך תזהו חדשות מזויפות

חדשות מזויפות

רציתי לכתוב על איך לזהות תוכן שיווקי, אבל נראה שנושא החדשות המזויפות תופס כרגע את הבימה המרכזית, אז נשמור את הפוסט על התוכן השיווקי להזדמנות אחרת.

חדשות מזויפות היו קיימות עוד לפני האינטרנט. בעבר, הן הגיעו בפורמט של ברווז עיתונאי, סיפורים מצוצים מהאצבע לטובת פרסום ותהילה, שמועות שרצו בין מכרים ויודעי דבר ומאזינים לסורקי משטרה וגם נסיונות מכוונים להפיץ דיסאינפורמציה.

הרשתות החברתיות והיד הקלה על הווטסאפ, מאפשרות לחדשות מזויפות ושקריות להתפשט במהירות מדהימה, ולעשות נזקים שלפעמים אי אפשר לתקן, גם כשמתברר שהידיעה לא נכונה. יש מי שטוען שחדשות מזויפות סייעו לטראמפ להיבחר לנשיאות ארה"ב, אבל גם מבלי להיכנס לקונספירציות, אפשר להבין את הבעייתיות והצורך למגר הפצת דיסאינפורמציה במסווה של חדשות או ידיעות מאומתות.

ראשית, כדי לזהות חדשות מזויפות, צריך שיהיה לכם אכפת ממה שאתם קוראים, ואתם בעיקר צריכים להיות ספקנים. כמו שאמר לי איש חכם בשם שלומי ברזל, "העולם מתחלק לשני חלקים – אלה שאומרים 'אלה הם פני הדברים' ואלה ששואלים 'האמנם?'". קשה להיות ספקן. הרבה מאוד אנשים קוראים, מקליקים על לייק ומשתפים בלי לחשוב פעמיים, בלי שממש מעניין אותם מה הנושא והאם הידיעה נכונה או מאומתת. סביר להניח שחלקם נמצאים בכזה מצב של טייס אוטומטי ("חבר שלי שיתף, אני אעשה לייק"), שהם אפילו לא רואים על מה הם עושים לייק, ולא יזכרו במה בכלל עסקה הידיעה. אם אכפת לכם מהמידע שאתם צורכים, הנה כמה דרכים די פשוטות לזיהוי חדשות מזויופות.

מי המקור?

לא צריך להיות עיתונאים חוקרים כדי לבחון מה מקור המידע. הסתכלו באתר שמדווח על הידיעה. האם מדובר באתר גדול ואמין? אתר תוכן מוכר וידוע (לא, וויינט לא נחשב)? אולי מדובר באתר הלצות ומתיחות כמו The Onion או מדור סאטירה באתר כזה או אחר? האם מדובר באתר עם אג'נדה ברורה ומוכרת, שמייצג רק חלק קטן מאוד באוכלוסייה? אם המקור מפוקפק – סביר להניח שמדובר בידיעה מזויפת או שגויה, מתיחה או בדיחה – וצריך להתייחס אליה בהתאם.

אם המקור מפוקפק חלקית, אבל לא הצלחתם לוודא שמדובר באתר סאטירי או אתר בעל אג'נדה ברורה, הדרך הפשוטה ביותר היא לחפש בגוגל אימותים ודיווחים נוספים. גם אם הידיעה מופיעה עוד עשרות פעמים באתרים שוליים וזניחים, זה לא אומר שהיא אמיתית. יש הרבה מאוד אתרים שמעלים ידיעות בקופי-פייסט, ללא שום אבחנה או סינון, מתוך נסיון לייצר טראפיק. חפשו מקור מידע אמין שמדווח על אותו נושא, או לחלופין – חפשו הפרכה שמופיעה באתר רציני כלשהו.

לא רלוונטי!

חלק ניכר מה"חדשות" המזויפות מגיעות בפורמט של פוסטים בפייסבוק ללא מקור ברור (העתיקו, הדביקו ושתפו עכשיו!!!). לרוב, מדובר ב"עובדות" הפחדה, כמו דיאודורנט מסרטן, בננות עם איידס או כל מיני קופונים מזויפים ושאר שטויות. פוסטים כאלה צריכים להדליק אצלכם את כל הנורות האדומות, וב-99% מהמקרים אתם יכולים להניח שמדובר בשקר או סתם מתיחה מטופשת. אם אתם רוצים לוודא, חפשו דיווח מאומת באתר חדשות רציני, או לחלופין, בדקו באתרים מצוינים כמו "לא רלוונטי" או Hoax Slayer.

אם גיליתם שמדובר בחדשות מזויפות, אל תסתפקו בהתעלמות – כתבו תגובה למפרסם השטות, ועזרו לגדוע את השרשרת באיבה.

לא תאמינו מה קרה אחר כך!!!

כותרות קליקבייט הפכו להיות עניין שבשגרה, גם באתרים שבעבר היו רציניים ומכובדים. למרות שניתן להיתקל בכותרות קליקבייט גם באתרי תוכן סטנדרטיים, מדובר בסימן אזהרה ראשוני, שעשוי להעיד על כך שמדובר בחדשות מזויפות. אם הכותרת מוגזמת, סנסציונית, מופרעת ונשמעת דרמטית מדי – סביר להניח שמדובר בידיעה שקרית.

בנוסף, אם הכותרת חוזה אסון עתידי בוודאות מוחלטת או מדווחת על תרופה מושלמת למחלה קשה – אלה כנראה חדשות מזויפות. אגב, גם דיווחים על מותם של סלבריטאים נוטים להיות מזויפים. בדקו לפני שאתם מקליקים על הסמיילי העצוב.

ממתי הידיעה?

השיתופים על טייס אוטומטי גורמים לכך שמדי פעם צצות מחדש בפיד ידיעות שנכתבו לפני כמה וכמה שנים. זה לא אומר שהן שקריות, רק שהן ככל הנראה לא רלוונטיות ולא קשורות לנושא החם שבגללן הן הוצפו בשנית. סגלו לעצמכם הרגל לבדוק את התאריך של הידיעה לפני שאתם משתפים או מגיבים. ייתכן שתגלו שאנחנו כבר לא בשנת 2010.

Echo… Echo…

בכל מה שקשור לפיד הרשתות החברתיות שלנו, אנחנו חיים בתיבת תהודה – ברוב המקרים נראה ידיעות, תמונות ופוסטים הקשורים לתחומי העניין שלנו ומייצגים את הדעות שלנו, משום שהנטייה הטבעית שלנו היא להקיף את עצמנו באנשים שחושבים כמונו. זו אחת הסיבות שכל כך קל להפיל אנשים בחדשות מזויפות – הן פשוט מדווחות לאנשים מה שהם רוצים לשמוע.

לא פשוט לצאת מתיבת התהודה, אבל אם תאמצו גישה ספקנית כוללת, תוכלו לפחות לעצור לשנייה אחת לפני הלייק או השיתוף, לבחון את כל הפרמטרים המסגירים חדשות מזויפות, ולהרוג את זה כשזה עוד קטן.

לקריאה נוספת:

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>