הגנבת וגם תבעת זכויות יוצרים?

גניבת תוכן היא אחת התופעות המעצבנות ביותר באינטרנט. למרות כל חוקי זכויות היוצרים והאפשרות לאיים ולתבוע, מי שברשותו בלוג או אתר קטן, לרוב לא יכול להתמודד עם גניבת תוכן, ולפעמים אפילו קשה לדעת שזה קרה, אלא אם כן מגלים זאת במקרה או דרך חיפוש בגוגל.

שיא מרהיב של חוצפה נרשם לאחרונה, כשאתר הודי עלום שם כלשהו, גנב כמות נכבדה של פוסטים מבלוג המאוחסן בוורדפרס.קום. הבלוג, שנקרא Retraction Watch, עוסק במדע ומחקר. סדרת הפוסטים שנגנבה, דנה בנושא של מחקר מדעי הנתון תחת בדיקה, מכיוון שהמדען שערך אותו, ככל הנראה, זייף בו נתונים למכביר. כאמור, הפוסטים הועתקו ונגנבו, וזמן מה לאחר מכן – נעלמו לחלוטין מהבלוג. ומדוע? האם בגלל שהמדען איים בתביעת דיבה? לא! הפוסטים נעלמו כי הם נמחקו על ידי וורדפרס. ולמה הם נמחקו? משום שאותו אתר חדשות הודי מפוקפק טען שהפוסטים הם שלו, ואף הגיש תובענת זכויות יוצרים (Copyright Claim) נגד הבלוג. "הרצחת וגם ירשת" קלאסי, ישר מספר הספרים.

בעלי הבלוג טוענים כי הפוסטים נכתבו על ידם והם חומר מקורי ולא מועתק. למעשה, הם הקורבן ולא הנבל. ולראיה, אתר החדשות שתבע את "זכויות היוצרים" שלו הוקם באוקטובר 2012 – הרבה אחרי שהפוסטים המקוריים פורסמו בבלוג Retraction Watch.

למי שתוהה איך דבר כזה יכול לקרות, אזכיר כי וורדפרס.קום הוא אתר המהווה פלטפורמה חינמית לבלוגים. כלומר, כל אחד יכול להיכנס ולהקים לעצמו בלוג, חינם אין כסף. כמו שאתם בוודאי יודעים, אין ארוחות חינם. המשמעות היא, שבלוג כזה, וכל התכנים שבו, נמצאים למעשה תחת שליטה של בעל הפלטפורמה (במקרה הזה מדובר בוורדפרס, אבל באותה מידה זו היתה יכולה להיות גוגל או פייסבוק), ולא תחת שליטתו של כותב הבלוג. וכך, מי שכותב בלוג בפלטפורמה כזו, חינמית וחביבה ככל שתהיה, חשוף לגחמות וסנקציות של מנהלי הפלטפורמה. לוורדפרס אין זמן או אינטרס לבדוק את אמיתות הטענותת בדבר זכויות יוצרים. יותר קל להם פשוט למחוק את התכנים ולהתמודד עם בלוגר זועם ולא עם איום כלכלי פוטנציאלי. מה לעשות, כשאתם שמים את כל הביצים שלכם בסל תוכן חינמי שנמצא בשליטה של מישהו אחר, אתם עלולים להישאר בלי ביצים בכלל.

זו לא הפעם הראשונה (ובוודאי לא האחרונה) שנושא זכויות היוצרים מנוצל בצורה כוחנית ומרושעת. נותר רק לקוות, שגנבי התוכן, שמתמחים בהעתקה, לא יעתיקו את הטריק הזה. כי באמת, לך תוכיח שהיה לך פוסט.

4 תגובות ל-“הגנבת וגם תבעת זכויות יוצרים?

  1. (אני עובד באוטומטיק, מפעילת האתר WordPress.com)

    קיבלנו DMCA על התוכן – על פי החוק אנחנו מחויבים להסיר את התוכן באופן מיידי עד לבירור הפנייה (ולא משנה מי צודק – זה החוק).

    הבעיה היא לא בWordPress.com – אם האתר הזה היא מאוחסן בכל הוסט אחר, חברת ההוסטינג פשוט הייתה מורידה את האתר מהאוויר. לפחות אצלינו האתר נשאר, והוסר רק התוכן שלגביו התקבלה הפנייה.

    הנה מה שכתב הבעלים של הבלוג ממנו הוסר התוכן:

    The problem is not with WordPress.com — the problem is with the DMCA itself — and I wrote an article about how Automattic handles this in our favor as blog publishers:

    http://bolesblogs.com/2010/10/28/wordpress-com-is-a-dmca-safe-harbor-for-blog-publishers/

    If you move off of WordPress.com and host the content yourself — even using a different software solution — these sort of devious content thieves will just send the same takedown letter to your server host instead of Automattic, but I bet the end result would be much different. Your server host will just turn off your entire site and likely cancel your contract just because they don’t want their lawyers having to deal with these notices and the bad guys know this. Big hosting companies can’t be bothered with turning off individual posts as Automattic have presciently has been done here.

    The fact that we can still read Retraction Watch while this takedown notice is being disputed is honorable and right — it’s the only way to do it under the current incarnation of DMCA.

    As a publisher and author, I deal with DMCA takedown notices in various forms quite a lot and you won’t find a fairer place — on either side of the dyad — than you do here with WordPress.com and Automattic.

    מתוך:
    http://retractionwatch.wordpress.com/2013/02/05/wordpress-removes-anil-potti-posts-from-retraction-watch-in-error-after-false-dmca-copyright-claim/#comment-45992

    • לגיטימי לגמרי, אבל אתה רק מחזק את מה שאמרתי – התוכן בשליטה של וורדפרס, ולא בשליטה של מי שכתב אותו. אני מאוד בעד וורדפרס.קום, אבל זה לא פתרון שנכון לכל אחד.

      היו גם מספיק מקרים בהם תוכן (בכללי, לא בוורדפרס ספציפית) הוסר בלי חוק שדרש זאת, עמודי פייסבוק שנסגרו ובלוגים שנעלמו מהאוויר כי "לא עמדו בתנאי השימוש". לא תמיד יש סיבה לגיטימית, והרבה מדי פעמים מדובר בלחץ של חברות מסחריות גדולות או סתם אינטרסנטים. מי שרוצה שליטה בתוכן שלו, לא יכול להרשות לעצמו להישען על פלטפורמות כאלה, בוודאי לא באופן בלעדי.

      • לא כך עובד הDMCA – כל הוסט מכובר יענה לבקשות כאלה ופשוט יסיר את האתר, כי הוא חייב לעשות זאת. כדי לא להיות ב"תחום השיפוט" של הDMCA את בעצם צריכה לאחסן את הבלוג שלך בשרת שמצפצף על החוק.

        אם הייתי רוצה, הייתי יכול לשלוח DMCA על הפוסט הזה ל-softlayer שמאחסנים את הבלוג שלך, בטענה שהוא מועתק, בצרוף תלונה רשמית על פי הפורמט הקבוע בחוק (זה לא מסובך):
        http://www.softlayer.com/about/legal/dmca/

        על פי הכתוב בקישור לעיל, התוכן יוסר מיד. רק אז תוכלי להתחיל תהליך של counter notification ולקוות שהתוכן שלך יוחזר.

        החוק דפוק – אבל זה החוק.

        • נכון שאין לך שליטה מלאה אלא אם השרת פיזית אצלך בבית, אבל יש הבדל משמעותי בין אתר עצמאי ובין בלוג על פלטפורמה חינמית, ולא מדובר רק על מקרים של זכויות יוצרים. באותה מידה, וורדפרס יכולים לסגור בלוג כי לטענתם הוא עבר על תנאי השימוש. במקרה של וורדפרס, עוד אפשר לגבות את התכנים . אבל אם סוגרים לך עמוד בפייסבוק, אכלת אותה, וגם אין ממש עם מי לדבר.

          כאמור, זה לא חכם להישען על פלטפורמה אחת, לא משנה איזו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>