גוגל רוצה לחסל את ה-CAPTCHA

captcha

ה-CAPTCHA נולד כפתרון לבעיות ספאם שהפריעו לפעילות התקינה של אתרים רבים. את הבעיות יצרו ספאם-בוטס – סקריפטים שכל מטרתם היא למצוא ולמלא טפסים באתרי אינטרנט, תוך שתילת לינקים לאתרי זבל המפרסמים מוצרים מקוריים כמו ויאגרה ושעוני רולקס מזויפים. בוט כזה יכול לסרוק כמויות עצומות של אתרי אינטרנט ולשתול אלפי לינקים תוך זמן קצר, תוך שימוש בטפסי תגובה או טפסי צור קשר שונים שיש באתר.עבור בעלי אתרים, מדובר בסיוט – אם בוט מתלבש לכם על האתר, אתם עלולים לקבל מאות מיילים או תגובות מפוברקות תוך זמן קצר.

לקידום אתרים, השיטה הזו יעילה בערך כמו שיווק באמצעות דואר הזבל של קלאב רמון, אבל זה לא מפריע לזבלנים להמשיך לזבל. הפתרון שנמצא לבעיה, נועד לסייע למערכת להבחין בין אדם ובין רובוט.  CAPTCHA, ראשי תיבות של Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart, מציגה בפני המשתמש תמונה של מספר אותיות מעוותות או חידה פשוטה (כמו כמה זה 4+5). הנחת היסוד היא, שהסקריפטים לא יוכלו לומר מהן האותיות המופיעות בתמונה, או לפתור את החידה. עם זאת, כמו בכל מירוץ אבולוציוני, הצליחו חלק מהסקריפטים לפענח קאפצ'ות, מה שהביא לנסיונות שכלול של השיטה וייצור תמונות מעוותות ומבלבלות, עד כדי כך שבני אנוש סבירים לא הצליחו לנחש את האותיות. משם ועד אתרים משעשעים כמו CRAPTCHA, הדרך היתה קצרה.

קאפצ'ה גם הופך לחסם בפני הגולשים האמיתיים – זה מעצבן לנחש את האותיות, גורם לשגיאות ומקטין את כמות התגובות או מילוי הטפסים באתר.

כעת, מציעה גוגל פתרון שאמור להקל על החיים של כולם (לא כולל יוצרי הסקריפטים) ולייתר את השימוש בקאפצ'ה. הפתרון של גוגל נקרא reCAPTCHA, וכל מה שהגולש האמיתי נדרש לעשות, זה לסמן V בצ'קבוקס שליד ההצהרה "אינני רובוט" (או "איני הרובוט", אם אתם עידו קינן). גוגל מצהירה כי הפתרון שלה "קל לבני אדם, קשה לרובוטים" ונועד לשפר את חוויית הגלישה באינטרנט, תוך חסימה טובה יותר של סקריפטים מציקים. מפתחי אתרים יכולים להתקין את reCAPTCHA באמצעות API.

recaptcha by google

גוגל, כמובן, לא מתכננת להסתמך על סימון בצ'קבוקס בלבד. הזיהוי מתבצע על בסיס מגוון נתונים שמשדר הגולש (כתובת IP, דפדפן ועוד) וסימנים אחרים, עדינים יותר, שרק משתמשים אנושיים מייצרים, כמו תנועות עכבר מסוימות. אם המערכת לא מצליחה להחליט אם מדובר בבוט או יציר אנוש, היא תקפיץ חלון עם ה-CAPTCHA הישן והטוב.

עבור משתמשי טאבלט וסלולרי, בהם אי אפשר להשתמש באינדיקציה כמו תנועת עכבר, תבקש גוגל מהמשתמש לעבור מבחן זיהוי פשוט, כמו לסמן את כל התמונות של החתולים מתוך גלריה מסוימת.

העובדה שגוגל יכולה להסיק, בוודאות די גמורה, אם מי שלפניה הוא גולש אנושי או רובוט, מעלה גם שאלות מטרידות לגבי הפרטיות ההולכת ונעלמת שלנו באינטרנט. בינתיים, גוגל מציינת כי במידה ש-reCAPTCHA יותקן באתר שלכם, היא לא תוכל לעקוב אחרי התנהגות המשתמש באתר, אלא רק בפעולות שלו על ווידג'ט הריקאפצ'ה עצמו.

Photo by Becky Stern

תגובה אחת ל-גוגל רוצה לחסל את ה-CAPTCHA

  1. תמי

    סיק טרנזיט גלוריה מונדי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>